Kamp, cadeautjes en een dagje eerder naar huis!! - Reisverslag uit Sun City, Zuid-Afrika van Esther Burgers - WaarBenJij.nu Kamp, cadeautjes en een dagje eerder naar huis!! - Reisverslag uit Sun City, Zuid-Afrika van Esther Burgers - WaarBenJij.nu

Kamp, cadeautjes en een dagje eerder naar huis!!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

08 December 2009 | Zuid-Afrika, Sun City

Kampweekend, kerstcadeautjes, een oproepje enne een dagje eerder thuis dan gepland!

Wat later dan gepland is hier mijn nieuwe weblog. Ik had te weinig beltegoed en was gister vergeten te kopen, dus kon ik niet op internet.
Afgelopen weekend ben ik dus op kamp geweest met jongeren van de kerken uit deze omgeving. Een paar jaar geleden kwamen hier gemiddeld 100 jongeren naar toe, maar de laatste jaren werd het wat minder. Toch verwachtten ze rond de 60 jongeren. Helaas, het waren er hoogstens 30. Neemt niet weg dat het erg leuk en gezellig was, maar jammer van deze opkomst. Het weekend begon op vrijdagavond, toen kwam iedereen, maar was er nog geen programma.

Allebei de ochtende begonnen we met morgengebed. Na het morgengebed en ontbijt hadden we zatdagochtend ons eerste topic. Een bijeenkomst over homosexualiteit en de bijbel door dominee Brian de Vries. Hij is Amerikaan van oorsprong en dat was super voor mij om naar te luisteren. Een keertje geen engels met een Zulu-accent, maar gewoon duidelijk te verstaan. Het was een enorm goede en interessante bijeenkomst.
Daarna een topic over de 2 sacramenten (doop en avondmaal) in de kerk. Het begon redelijk in het engels, maar hoe enthousiaster de spreker werd, hoe meer hij zijn eigen taal gebruikte (geen idee of hij Zulu, Tsonga, Ndebele of wat anders sprak). Ik was helaas al snel de draad kwijt.
Na het middageten hadden we een discussie over wat mensen ertoe drijft om in de prostitutie te gaan. Dit begon nog in het engels, maar ging al snel over in alle andere talen. Helaas, want ik vond het erg interessant. Later wel wat vertaling gehoord, de discussie was vooral of armoede een echte reden was om de prostitutie in te gaan. Sommigen zeiden van wel, anderen vonden het onzin. Volgens mij zijn ze er niet uitgekomen, de discussie werd redelijk plotseling afgekapt.
Zaterdagmiddag hadden we sport en spel, toen hebben we met een groep een tijdje gevolleybald. Dit was heel erg leuk en gezellig. Daarna een topic over zondag 16 (H.C.). De dominee kwam van tevoren naar me toe en vertelde dat hij in het Tsonga zou preken. Ik had er al rekening mee gehouden en had mn leesboek bij me, maar hij vroeg of ik Afrikaans kan verstaan. Dat lukt aardig! Hij gaf me een Afrikaans boekje met daarin het stuk waarover hij preekte. Dat was ideaal, ik heb een soort eigen bijbelstudie gehouden. ’s Avonds lekker gegeten en vroeg naar bed gegaan. We moesten weer op tijd op enne we waren behoorlijk moe.

Zondagochtend eerst het morgengebed, helaas, inmiddels ging niks meer in het engels, dus ik zat er maar een beetje bij. Daarna uitgebreid tijd voor ontbijten en voorbereiden voor de kerkdienst. Om 11 uur begonnen we met de dienst. Deze was opnieuw helemaal in het zulu ofzo. Ik had er rekening meegehouden en had mn dagboek bij me. De schriftlezing kon ik meelezen en verder heb ik mn belevenissen van dit weekend opgeschreven in mijn dagboek. Na de dienst was er een evaluatie en daarna gingen we eten. Na het eten was het wachten op vervoer terug. Dat was socialize tijd. Ik heb met een paar mensen een tijdje zitten kletsen, dat was best gezellig. Om 3 uur werden we opgehaald en om 4 uur was ik weer thuis. Een leuk maar vermoeiend weekend!
Afgelopen woensdag tot en met vandaag ben ik elke dag weggeweest voor de auto (soms een paar uurtjes, soms bijna een hele dag). Inmiddels heb ik nieuwe banden en is de toeter gerepareerd. De auto is sinds vandaag geregistreerd op mijn naam, dat is hier een enorm papierwerk. Deze week alleen nog een nieuwe nummerplaat (omdat hij uit een ander regio komt) en de verzekering moet nog even rondkomen. Dan is alles klaar voor ik wegga.
Vandaag was de laatste dag dat de kinderen die elke dag van huis komen op school waren. Morgenochtend zijn de kids die hier slapen er nog en die worden eind van de ochtend naar huis gebracht. Enne dan zie ik ze dus niet totdat ik weer terugben over 7 weken. Vandaag heb ik ze een kerstcadeautje gegeven, ook namens mijn achterban in Nederland (het is tenslotte sponsorgeld). Ik heb voor de school een dvdspeler met wat dvdtjes gekocht. Vanavond hebben we George of the Jungle gekeken, dat was een groot succes. Ze zijn er heel blij mee en daar ben ik natuurlijk blij mee.
De rest van de week gaan we hier alles schoonmaken zodat het er nog redelijk uitziet als over 4,5 week de school weer begint. Ik ga donderdag nog even een dagje naar de stad om nog wat laatste dingetjes te kopen die ik mee wil nemen naar nederland enne het weekend mn laatste spulletjes inpakken en zorgen dat mn huisje netjes is.

En nu komt het…. Ik zat vandaag te vertellen dat ik de 15e om 00.05 vlieg. Toen we (mn suikeroompje en ik) de vlucht planden hadden we afgesproken dat ik dinsdagavond laat zou vertrekken en woensdag (de 16e dus) aan zou komen op schiphol. Maar toen ik het er vandaag over had begon ik eens diep na te denken. Als ik de 15e om 00.05 vertrek is dat de nacht van ma op di, en niet di op wo. Anders staat erbij dat de aankomst een dag later dan vertrek is. Even naar huis gegaan en het nagekeken en inderdaad, het klopt. Dusse dat betekent dat ik maandag niet met mn collega uitje meega en dat de mensen die woensdag vrij hebben genomen om mij op te halen dit voor niets hebben gedaan…. Een heel raar idee om zomaar een dag eerder te vertrekken, maar niet erg hoor! Dinsdagochtend om een uur of half 11 hoop ik dus weer in Nederland te lopen!!

Als laatste een oproepje. Het idee komt niet van mij, maare tis een heel goed idee dus ik wil het graag uitwerken. Hoewel hier redelijk wat speelgoed is, raakt het snel kwijt, en vooral het speelgoed voor na schooltijd is erg schaars. Daarom de vraag of jullie eens willen kijken of er misschien speelgoed in huis ligt dat jullie kunnen missen. Ik wil proberen zoveel mogelijk mee terug te nemen volgende maand. Zeker met het oog op de nieuwe locatie die we volgend jaar hopen te openen kunnen we wel wat speelgoed gebruiken. Alles is mogelijk (liever niet te grote dingen), maar hier wat voorbeelden:

- Buitenspeelgoed (ballen vinden ze geweldig!)
- Lego/duplo/andere bouwsteentjes
- Kleurpotloden, knutselspullen
- Autootjes en knuffels

Als je iets hebt, mail of bel even dan kijk ik hoe ik alle mee kan nemen. Het zou geweldig zijn als ik ze redelijk wat leuke dingen kan geven als ik terugkom.

Nou het is wel weer genoeg voor vandaag. Ik denk van het weekend nog 1 blog voor ik wegga en dan is het klaar voor deze periode.
Deze week nog wat foto’s met de kids gemaakt, dusse zie hier het resultaat.(samen met mn kleine vriendin Mbali. Zoals (bijna) elke Downer is ze gruwelijk eigenwijs, maar ook superlief. Enne ze vind het geweldig om me bij alles te helpen, dus ook als mn fototoestel tevoorschijn komt.)



  • 08 December 2009 - 19:36

    Dennis:

    Esther!!!
    Leuk dat je weer terug komt! Je moet hier snel maar weer eens langs komen. Dan zal ik kijken of ik nog het een en ander aan speelgoed over heb hier op zolder ;)

    Tot volgende week en een super goeie reis!

    Groetjes,
    Dennis

  • 08 December 2009 - 19:46

    Suikeroompje:

    nou Es, ik zou je andere tickets nog maar eens checken. tijden zijn blijkbaar niet mn sterkste kant.....

    goeie reis alvast!!

    hier een kleine quote uit de Telegraaf van vandaag:

    Sneeuw in aantocht AMSTERDAM - De eerste sneeuwval in Nederland wordt volgende week verwacht.

    groetjes uit Barendrecht

  • 08 December 2009 - 20:06

    Corine:

    He tante es! Das nog maar een weekje zeg! Maak er maar weer een lekker weekje van. X!

  • 09 December 2009 - 07:16

    Tineke En Pim:

    Leuk om te horen allemaal! En check de rest van de tijden ook maar ;)

    Ik heb hier thuis nog wat knuffels liggen, mailen we nog over.
    liefs

  • 09 December 2009 - 09:29

    Rianne:

    Heeey!!
    Yes, een dagje eerder! Dat vinden we hier niet vervelend hoor! Ik heb denk ik ook nog wel wat oud speelgoed liggen van de kids... HAHA!
    Tot volgende week!
    KUZZ Ri

  • 09 December 2009 - 09:58

    Anja:

    Hee Es!

    Wat vervelend om een dagje eerder thuis te zijn, ha ha!!!!!!!!
    Zoals beloofd duiken we de zolder op en komen we met een heleboel speelgoed voor de dag!
    Dinsdagavond 22 december hebben we speciaal voor jou afgesproken met ons groeigroepje in de hoop dat je ons zou verblijden met een uitgebreid verslag van je belevenissen uit Afrika.
    We hadden gedacht van 19.30 tot 00.00 uur! Is dat lang genoeg?! Ha ha .........
    Even serieus de datum klopt de tijd niet en we zouden het heel leuk vinden als je aanwezig kan zijn maar zo niet dan snappen wij dat volkomen want we denken dat je agenda spontaan en snel vol zal lopen met allemaal mensen die je vreselijk gemist hebt.
    Onder andere Lieke & Yara die graag een keertje met je willen gaan zwemmen.
    We bidden of je een veilige vlucht mag hebben en dan horen we vast wat van je!
    Dag lieve Esther tot gauw!

    PS ik zou graag met je meegaan en Mbali even willen knuffelen, wat een lekker ding, alleen jammer dat dat zo ver weg is ik ben namelijk niet zo avontuurlijk aangelegd zoals jij!

  • 13 December 2009 - 19:54

    Theo Van De W.:

    Mooi werk, Esther !

    Zal kijken naar speelgoed/stiften..

    Vorige week had ds. C.W. Buijs het in de kerkdienst al over je en dat je het weekend weg was. Hij was dus (wel)al in 't Veen.

    Goede reis en zal komend half jaar voor je (en teachers) bidden.

    Gegroe t,T heo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Sun City

KwaThando

Recente Reisverslagen:

17 Juni 2010

Home sweet home

12 Juni 2010

FEEL IT, IT'S HERE!!!

05 Juni 2010

Afscheid nemen bestaat niet...

30 Mei 2010

koud weekend!!!

26 Mei 2010

nog 3 weken
Esther

29 september vertrek ik voor 9 maanden (inclusief vakantie in nederland in december/januari) naar Zuid Afrika. Daar ga ik werken bij Egodeni, lokatie Kwathando, een instelling voor meervoudig gehandicapte kinderen. Ik ga daar werken als verpleegkundige. Mijn adres daar: P.O.Box 1942 0472 Siyabuswa, South Africa

Actief sinds 26 Aug. 2009
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 63040

Voorgaande reizen:

29 September 2009 - 16 Juni 2010

KwaThando

Landen bezocht: